درباره ی شرکت گولان- گلوبوس، سازنده ی سری نیروی دلتا

دو سال بعد از آن که لئون یوریس، نویسنده ی یهودی- آمریکایی، رمان پرفروش اکسودوس را درباره ی تاریخچه ی تشکیل رژیم صهیونیستی نوشت، اتو پره مینجر کارگردان معروف هالیوود آن را به فیلم تبدیل کرد. فیلم اکسودوس (1960) با بازی پل نیومن، با آن که پر از دیالوگ های شعاری درباره ی مظلومیت یهودی ها بود اما به یمن بازی ها و کارگردانی قابل قبولش توانست 21 میلیون دلار (هفت برابر بودجه اش) بفروشد و در اسکار هم سه نامزدی و یک جایزه به دست بیاورد، و به این ترتیب تثبیت کننده ی سنتی برای ساخت فیلم های ضدخاورمیانه ای و ضدعربی شد که در دهه ی 80 و بعد از بحران نفتی و انقلاب اسلامی ایران اوج گرفت. قهرمان بلامنازع موج جدید- که دیگر به کیفیت سینمایی هم تعهدی نداشت- کمپانی فیلمسازی صهیونیستی گولان- گلوبوس بود.
در 1979، زمانی که شرکت کوچک فیلمسازی کَنون با مشکلات مالی روبه رو شد دو خویشاوند اسرائیلی به نام های مناخیم گولان و یورام گلوبوس، آن را با پرداخت نیم میلیون دلار در اختیار گرفتند و نام آن را به گولان- گلوبوس تغییر دادند. گولان- گلوبوس استاد خرید فیلمنامه های درجه چندم و ساخت فیلم های اکشن کم بودجه از روی آنها با حضور تک ستاره هایی مانند ژان کلود ون دام، سیلوستر استالون، چارلز برانسون و به خصوص چاک نوریس بود و با این فرمول توانست به رکورد تولید 43 فیلم در یک سال دست پیدا کند. فیلم هایی که در اغلب آنها یک مأمور آمریکایی یا صهیونیست مسئول مقابله و خنثی سازی توطئه ی تروریست هایی می شود که معمولاً اهل خاورمیانه و گاهی هم ویتنام و آمریکای لاتین هستند. مجموعه های نیروی دلتا و نینجای آمریکایی از معروف ترین ساخته های این شرکت است. فیلم های گولان- گلوبوس با آن که هیچ وقت به لحاظ سینمایی اهمیت چندانی نداشته اند اما به کمک تیراژ بالا، استفاده از ژانرهای عامه پسند و همین طور ستاره های اکشن توانستند سهم زیادی در ترسیم و تثبیت کلیشه های ذهنی و تصویری از ساکنان غیراسرائیلی خاورمیانه ایفا کنند. مرور خلاصه داستان برخی از فیلم هایی که با این درون مایه توسط گولان- گلوبوس تهیه شده اند تصویری از حجم این کلیشه ها به دست می دهد.
• عملیات صاعقه (1977):
کماندوهای صهیونیست در یک عملیات پیچیده، هواپیمای ربوده شده به وسیله ی تروریست های فلسطینی را آزاد می کنند.
• صحرا (1983):
یک دختر جوان، در جریان مسابقه ی اتومبیل رانی شمال آفریقا به دست یک شیخ عرب می افتد.
• سفیر (1984):
یک سفیر آمریکایی که سعی می کند میان رژیم صهیونیستی و فلسطین صلح برقرار کند، پس از این که متوجه روابط همسرش با یکی از سران سازمان آزادی بخش فلسطین می شود، از کارش باز می ماند.
• هجوم به آمریکا (1985):
یک مأمور پلیس باید به تنهایی آمریکا را از گزند هجومی که به وسیله ی یک جاسوس صورت گرفته، حفظ کند!
• نینجای آمریکایی 1 (1985):
سرباز آمریکایی به مبارزه با یک مزدور فیلیپینی می رود و باید او را شکست دهد.
• نیروی دلتا (1986):
هواپیمایی که از رم به نیویورک می رود توسط گروهی از لبنانی ها ربوده می شود و گروهی از کماندوهای آمریکایی برای آزادی آن تلاش می کنند.
• نینجای آمریکایی2 (1987):
در یک جزیره ی دور افتاده متوجه گم شدن تعدادی از نیروهای دریایی می شوند و عده ای از آمریکایی ها برای نجات یکی از دانشمندانشان که توسط تروریست ها ربوده شده اند به مبارزه با آنها می روند.
• ترور (1987):
یک محافظ شخصی باید از همسر رئیس جمهور در مقابل حملات تروریست ها محافظت کند.
• نبرد هانا (1988):
بر مبنای زندگی نامه ی خودنوشت هانا سنش، یهودی ای که قبل از جنگ جهانی دوم در فلسطین زندگی می کرده و به صورت داوطلبانه به جبهه ی جنگ اعزام می شود و پس از دستگیری توسط نازی ها به شدت شکنجه می شود.
• نینجای آمریکایی 3 (1989):
قهرمان فیلم به همراه دوستش به مبارزه با تروریستی به نام کبرا می روند که به یک ویروس مرگبار دست پیدا کرده است.
• نینجای آمریکایی 4 (1990):
مامور سی آی اِی مسئول مقابله با تروریست مسلمانی می شود که قصد دارد با انفجار بمب اتمی نیویورک را نابود کند.
• نیروی دلتا 3 (1991):
یک تروریست خاورمیانه ای در یکی از کلان شهرهای آمریکا بمب اتمی کار می گذارد و رئیس جمهور چاره ای جز ارسال نیروی دلتا ندارد.
• خیابان های قاتل (1991):
یک تفنگ دار دریایی جوان به وسیله ی تروریست های لبنانی ربوده می شود و برادرش تصمیم به نجات او می گیرد.
• نینجای آمریکایی 5 (1993):
دختر یک دانشمند ربوده می شود و تیم نینجای آمریکایی برای نجات او به آمریکایی لاتین می رود.
منبع: تصویر شکسته ضمیمه ی همشهری ماه سینما 24